Östersund 13-15 Juli 2012, Dubbeltrav

När vi kom hem från Lycksele var det nästan bara att packa om och fara till Östersund och dubbeltrav.
Jag och mamma for hemifrån på torsdag så att hästarna skulle få sova på box natten innan tävlingarna.
Resan gick bra och båda hästarna åt och drack som dom skulle.
 
Fredag
 
Jag var extra nervös inför den här tävlingshelgen eftersom min lilla shettis Vitamin skulle göra comeback på travbannrna efter 4 års uppehåll.
Vitte var först ut i lopp 1 och jag stod i volten med han och Albin. Han startade på 1760m. Det belv en omstart och sen var dom iväg. Vitamin var grym och plockade häst efter häst och sen satt han säkert i ledningen och bara drog ifrån dom andra hästarn. Han sänkte sitt rekord till 2.54,5!!!!
Under hela loppet var jag så sjukt nervös. Och nu förstår jag äntligen vad mamma menar när hon säger att hon är nervös när jag kör. Gud som hemskt det var att stå på sidan och inte kunna göra något. Jag sprang till vinnarcirkeln och sen var Albin så snäll så jag fick åka med honom tillbaka:)

Nr. 2 Carmen Electra och 7 Vitamin

Snyggingen Vitamin

Segerdefilering
 
Näst på tur var Foxan i lopp 5.
Vi hade spår 15 och jag testade trekvartsstängt huvudlag på henne ist för helstängthuvudlag men det visade sig inte vara en bra idé... hon tappade lite fokus och mitt på upploppet så tog hon en galopp men vi kom ändå in på en 7:e plats på tiden 1.55,2 så det var inte så dåligt ändå:)

Provstart

Nr. 8 Hiprex, 7 Dar´s Ecco och 4 Allugnnens Åtyson

Nr. 11 Fantazia och 15 Dar´s Foxtrot

Nr. 7 Dar´s Ecco, 12 Tilly II och 4 Allgunnens Åtyson
 
Sen var det dax för Vitamin och hans andra lopp för dagen som var lopp 5.
Den här gången stod han på 1160m.
Han gjorde ett grymt lopp och blev tvåa efter att ha "förlorat" med bara en hals mot den grymma Månstorps Opal. Min grymma lilla häst gjorde ett fantastiskt lopp och sänkte sitt rekord ännu mer -2.52,3!
Jag var så nöjd över både Vitamin och Albin, vilket jobb han har gjort med Vitamin och fått han i en så fin form efter alla dessa års tävlingsfrånvaro.
Det är hårt om platserna
 
Foxan var på tur i lopp 8.
Hon var lite seg ifrån start men gjorde ändå ett grymt lopp och tog en andraplats med bara 3 längder ifrån vinnaren. Jag bytte tillbaka till det helstängdahuvudlagen och hon gick bättre. Sprang på 1.54,5 och hade den näst snabbaste tiden i loppet.

Nr. 4 Tilly II, 5 Haribo, 7 Björksta Trolltrix, 8 Dat´s Foxtror och 9 Skärmnäs Pigall(?)
Hon jagar vidare

Oj vilket framsteg:O

Min duktiga gumma<3
 
Sist ut var Disse som startade i lopp 10.
Han var fin i värmningen men återigen så var det som att motivationen blåste bort när starten gick. Men vi kämpade på och kom såklart först utan. men med en liten förbättring ifrån Lycksele var att han sprang på 2.30,4. 
Jag förstår mig inte på vissa kuskar... När jag kör mina hästar så sitter jag och pratar med dom och jobbar på dom. Men i disses lopp så var jag nästan tyst satt och pratade lite lätt med honom men så när jag är påväg upp mot en annan häst så skriker kusken "Håll käften nu eller vill du bli avstängd?!" och då sa jag bara till henne att kör du ditt lopp så kör jag mitt. och sen så gasade jag och Disse om den hästen. Det var som att han fick lite extra kraft just när det hände.

Han kan bara han vill

Nr. 11 Athena Trott, 8 Umetrollets Desoto, 12 Bäcka Botvid och 10 Hastig
 
Söndag

Först ut även på söndagen var Vitamin. Han stod på 1160m och det kan ha varit så att han var lite mer hingstig än vad han var på fredagen. Men han gjorde ett bra lopp och blev trea på den fina tiden 2.53,2.
Jag är så stolt över min lilla gubbe!

En samlad klunga

Vitamin m. Albin Hellgren
 
Näst på tur var Disse i lopp 4. Han stod på 1720m.
Han gick verkligen ingenting och kom i mål bland dom sista på tiden 2.33,8 med galopp.
Jag var nära på att ge upp... I värmningen var han pigg och fin men så fort starten gick så blev han världens segpropp.
 

Nr. 9 Felisia, 10 Umetrollets Desoto och 11 Pondus Z.
Min Stjärna!

Disse-Pisse

Nr. 1 Fanath, 2 Björksta Polstjärna, 3 Irma R., 6 Bolt C.C. och 5 Båtares Heba
 
Jag försökte ladda om mentalt så bra som möjligt inför Foxans lopp som var lopp 8.
Det belv en omstart men sen var vi iväg hon var faktiskt ganska snabb ut och sen började vi jaga på dom andra hästarna och tog in en efter en. Hon sprang hem en fin andraplats och hade den bästa tiden i loppet.
Jag var så sjukt nöjd över min lilla gumma. Vilka lopp hon gör!

Haha.. Bjuder på facet, Kolla vilket steg!

Alla är på startplatsen och det är klart för start lopp 8.
Nr. 1 Hiprex, 8 Dar´s Foxtrot, 6 Rågsv. Wontolla och 7 Björksta Trolltrix
Segerdefilering lopp 8
 
Sen var det Vittes monté debut i lopp 11. Det blev lite dramatiskt då ena tygeln lossnade och tjejen som red ramlade av men hon satt upp igen och dom gjorde ett bra lopp. Dock skulle han ha ridits med helstängt men det är lätt att vara efter klok... ;)
Han blev iaf tvåa på 2.58,6 efter den grymt braiga Junne som vann loppet.
Men de är klart Vitte är ca. 100cm i mankhöjd och Junne är ca 107cm i mankhöjd så han är ju både större och har längre ben. Men jag är nöjd ändå:)

Världens finaste Vitamin

Nr. 3 Vitamin och 5 Storeg. Pimino Jr


Vitamin

Nr. 7 Smedens Valliant och 1 Zappa
 
Som en liten sammanfattning på helgen:
Vitamin 1:a-2:a-3:a-2:a
Dar´s Foxtrot 7:a-2:a-2:a
Umetrollets Desoto oplacerad-oplacerad
 

/Alexandra

Kommentarer
Postat av: Anna

själv pratar jag alltid med hästarna under loppet, förstår inte varför alla andra alltid är tysta haha!
tycker det är jättedrygt när andra ska hålla på och lägga sig i när man kör ett lopp, usch!

2012-08-19 @ 00:44:28
URL: http://annaeidegren.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0