Hagmyren 2 september 2012

Efter barnens kurs i lördags rullade jag och mamma vidare mot Hudiksvall och familjen Mood för att övernatta hos dom.
Vi åt gott och hade trevligt på lördagskvällen.
Ni är bäst familjen Mood!
 
Söndags morgonen började med att Lisa var så snäll o gav morgon maten åt mina älsklingar så jag och mamma fick sova ett tag till.
Jag vaknade vid kvart i 7-7 av att solen lös in i rummet men jag låg ändå och drog mig lite tills jag klev upp.
Fixade i ordning mig själv och sen var det bara att försöka få i sig lite frukost, det blev en nektaring!
Efter det gick jag ut till hästarna och började borsta o fläta dom sen lastade vi och for till Hagmyren.
Första start var 11.00 och det var två kval innan det men vi var iaf där lite efter 9.
 
Tog det väldigt lugnt från början eftersom jag inte skulle ut fören i lopp 9 men ville vara på plats i tid eftersom Jennie och Ecco startade i lopp 1.
 
När det var lopp 1 tog jag med mig kameran och gick till banan för att titta på loppet.
Jennie stod på 140m tillägg om jag inte minns fel, och Ecco gick som en klocka!
Hon tog in meter efter för meter men fick tyvärr två galopper under resans gång men det var ju bara två så det var ju lugnt och hon gick till en säker seger men då diskar dom J*VLARNA henne och när hon sen går o ser på filmen visar dom bara de två galopper som Jennie redan vet av men säger ändå att dömt är dömt...
Men saken är den att har dom gjort fel så ska dom kunna göra om och hon ska ha ett fjärdepris som kompensation!
Jennie var så värd den seger och så gör dom så...
Det är då man blir riktigt less på hela den här sporten, riktigt less.
Hade det varit ett storhäst lopp och detta hade hänt hade hon fått sitt fjärdepris och då hade det inte varit nå snack om saken men nu är det ju "bara ponnysar" så då är det ju inte lika viktigt...

Nr. 1 Hults Ramir, 2 Åxå Dar

Dar´s Ecco m. Jennie Mood

Ecco Pecco

Stor ledning för Åxå dar men bakhästarna kommer fort.
Segerdefilering

Dagen gick i en väldans fart. Den sista hästen i det pågående loppet hann inte ens gå i mål innan dom ropade ut i högtalarna att det var fem minuter till defilering i loppet efteråt.
Segerdefileringen hann inte ens bli klar innan det var dax för nästa lopp att defilera o i vissa lopp göra provstarten...
Dom började dagens tävling med att ha prisutdelningen i vinnarcirkeln, där den SKA vara men till det fjärdeloppet ändrade dom och prisutdelningen skulle då ske i stallbackskurvan...
 
Montén var mitt första lopp för dagen och det gick som lopp 9.
Det fanns ingen riktig värmningsväg och man hann knappt ett varv på banan mellan loppen så värmningen blev sisådär... när jag väl kunde värma foxan så kändes hon riktigt pigg och fin!:)
Defileringen gick och hon var så sjukt het, kunde knappt hålla henne!
Provstarten kändes bra och hon var kändes även mycket bättre i själva volten.
Vi stod på 200m tillägg, alltså 1840m- i kurvan.
Vi prickade starten exakt och hon var snabb iväg.
Abdulla som stod 20m framför oss var vi snabbt ikapp. Vi låg sida vid sida tills Abdulla fick en galopp då drog Foxan bara om och plockade in sina tillägg mer och mer.
Hon gick som en klocka!!
Strax innan vi passerade 1000meter låg vi i täten och utökade ledningen meter för meter.
När upploppet kom satt jag bara o njöt och strax innan mål skulle jag göra en segergest men tyglarna strular så jag tappar nästan den ena så foxan verkligen joggar in i mål -sötnosen!
Och så hade hon gjort det igen och denna gång lyckades vi även passera 2 minuters gränsen med sadel också.
Tiden blev den fin fina 1.54,7!!!
Och nu är hon den fjärde sanbbaste montéponnyn för kat B i år.
Min underbara älskling, glädjetårarna kom ännu en gång och jag är världens lyckligaste att jag fick den otroliga chansen att köpa dig.

Voltningen gick bättre än vanligt!

Och så är vi iväg

Nr. 5 Dar´s Foxtrot och 4 Abdulla

Ligger på en andra plats...
... och nu har vi kopplat en liten ledning...

... och så utökar vi bara!

Man kan inte annat än att le när man sitter på hennes rygg.
Nr. 3 Dar´s Ecco m. Ida Hellberg
 
Jag hann bara väga ut och sen var det bara att fara ut igen men med Disse den här gången i lopp 11.
Eftersom han verkligen inte tyckte om Umåker så blev han diskad i dom två loppen så det här loppet blev ett safe-lopp. Eftersom det gick på rekordfart så hann jag nästan inte ens värma Disse men han var ändå fin under hela loppet, något spänd/stressad. vi blev oplacerade men det hade jag nästan räknat med och jag är så nöjd över honom.
Hans tid var inte heller den sämsta i o med att jag satt och höll honom så mycket -2.26, bara 9sekunder över rekordet.
Min duktiga stjärna!
 
Sist ut var Foxan i lopp 13 men med knapt en timmes vila så orkade hon inte svara ut dom andra hästarna som kom o sprang om så vi blev först utan men tiden blev ändå inte dålig - 1.57,0.

Start lopp 13

Hon kämpade på bra min lilla gumma

Jag är så stolt över mina små änglar, tack för att ni finns!
 
Vitte hade även ett lopp som jag totalt missade men han gick väl ganska bra om jag förstod det, inte 100 men klart godkänt iaf.

Många hästar till start -Kul!
Världens finaste Vitamin

Det är hårt om placeringarna


Den här heldagen skulle kunnat bli en av dom bättre eftersom vi hade vädret på våran sida men då var hagmyrens ponnytravklubb så dåliga så dom skulle ha allt i rekordfart så man hann knappt med sina egna lopp och man fick bara ont i magen..
Ett tips tills ni ska ha eran nästa heldagplanera bättre och se till så att det inte är några andra aktiviteter på publikplats.
Sen kontrollera erat ljudsystem för det var uselt!
Om ni ska ha så kort tid emellan era lopp och dessutom inte lägger in någon värmningspause se då till så att det finns en ordentlig värmningsbana!
För det är inte meningen att man ska behöva springa kors och tvärs över stallbacken och bli en fara för både sig själv och alla andra!
 
Om du söker bilder ifrån hagmyrens heldag så skriv en kommentar så kollar jag om jag har på just Din häs!:)
(glöm inte skriva hästens namn, nr, lopp o kusk/ryttare)
 
/Alexandra 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0