En mega diss

En sak som irriterar mig väldigt mycket och som jag verkligen DISSAR är personer, oftast föräldrar, som köper en häst eller ponny till sitt barn när inte barnet eller föräldern förstår innebörden med att ha egen häst.
Jag anser att när man blir hästägare så får man ett helt annat ansvar. Man får fulla ansvaret för ett annat liv, som när man får barn eller är djurägare av annat slag.
Man måste börja tänka på den andra och inte bara på sig själv.

Jag blir fruktansvärt ard då jag ser, läser och hör olika hästägare som säger: idag är jag för trött för att åka till stallet så det får kanske bli imorgon. Eller liknande...
När man blir hästägare blir man det 24 timmar och dygnet, 365 dagar om året, året om! No matter what!
Självklart kan man ta in en extra skötare på sin häst om man känner att tiden inte alltid räcker till men det är ändå du som ägare som förhoppningsvis känner hästen bäst och som vet hur den reagerar och uppträder i olika situationer. Därför bör du alltid ha daglig koll på din häst.

Och nej jag säger inte att man aldrig får fara nånonstans om man skaffar häst men just det att man prioriterar annat, så som att man är trött, inte orkar, hellre vill vara med kompisar osv. Gör mig galen...!
För mig är det inte acceptabelt!
För vem tar hand om den då? Hur trött kan man egentligen vara så man inte ens orkar fara till stallet och se så att hästen mår bra?
Har man andra planer behöver man ju inte fara ut på världens långtur utan istället kanske man bara pyssla om den och så.

Slutligen om du inte är mogen och förstår ansvaret bör du börja med att vara skötare på en häst och succsesivt ta mer ansvar så som ta en häst på foder så man får den här ägar känslan och slutligen köpa en häst eller ponny när du och din familj verkligen är redo!
För man får ut så väldigt mycket av att ha hästar i livet.

/Alexandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0