Svar på frågestund!

Hej! här kommer svaren från mig på frågestunden! 
 
Reb:D Om:
om ni skulle ha ett föl, vilken hingst skulle ni vilja ha som pappa? varför? 
Det var en bra fråga, jag har alltid gillat Tyson II. Han är riktigt häftig och har ju lämnat enormt bra hästar. Så det är väl han. När det gäller shettisar så tycker jag att Gläntans Domino är bäst. Har haft två efter honom och dom har varit riktigt fina! Gumino som Ralle är efter är ju också riktigt snygg men jag hade nog förväntat mig att han skulle lämna framförallt fler och också lite bättre. Men Guminoavkommorna har inte hunnit visa vad de går för ännu;)
 
Anna Om:
vad är målet med era hästar iår? 
Jag har ett mål med Ralle och det är att gå under 2.10. Jag vet inte om det är realistiskt eller inte men det känns inte omöjligt och kämpar vi tillräckligt så tror jag att det är möjligt! Han känns riktigt fin i träningen redan. Har ju anmält honom till femårsbaggen och ska han dit så måste han nog minst under 2.10 för att ens ha något att göra där. Men annars är det väl att tävla på och att han mår bra och utvecklas!

ser ni upp till någon inom travet, isf vem? 
Hm bra fråga. Jag har alltid haft Björn Goop som min "idol" men nu har det typ övergått till Örjan Kihlström, Stefan Melander och lite Åke Svanstedt. Jag tycker att alla dom är riktigt duktiga på allt de gör. Dock att Åke Svanstedt valt att inte prata med tv4 och allt vad det är tycker jag är lite dumt. Men att träna och köra häst kan han! Sen en liten outsider som jag alltid gillat är Peter Ingves, vet inte varför men han är duktig. Hade han fått köra väldigt bra hästar så hade han utmärkt sig mer tror jag! 

om ni inte höll på med hästar, vad tror ni att ni skulle göra då? Hm jag tror att jag hade hållt på med fotboll eller innebandy. Jag älskar innebandy och önskar att jag spelade det. Nu skulle jag inte ha tid och det är alldeles för sent att börja så får nöja mig med att titta på min duktiga syster när hon spelar. 
 
vad har ni för favoritbana? 
Jag måste definitivt säga Skrubbs! Helt fantastiskt mysig. Följde ju bara med Anton dit så har inte kört där men önskar jag hade och jag hoppas jag får fara dit med Ralle i sommar. Ni som har varit på Gotland vet hur mysigt och gulligt allt är och så var det där med. Alla var snälla och glada. Dialekten är så skön att lyssna på och det var så fint väder. Har ni möjlighet så far dit säger jag bara! Jag var ju på dubbeltravet och på lördan är det då middag och tävlingar o bara mys. A, det måste faktiskt upplevas för att man ska kunna förstå!
 
vad är det bästa med era hästar? 
Jadu, är inte den som vill skryta och lyfta fram mina hästar men. Tycker att Ralle har en sån fin personlighet. Han är världens snällaste men samtidigt världens busigaste och jävligaste. Även fast han vet att han inte får bitas och naffsas så försöker han ändå. Sen att han har haft det så jobbigt tidigare i livet och att han liksom är där han är nu tycker jag gör honom unik på något sett. Han är så glad och är positivt till allt som man gör. Skulle inte vilja byta ut honom mot någon annan faktiskt! 
 
matilda  Om:
Varför började du blogga? 
Jag hade en blogg tidigare som var privat och den bloggade jag bara på för att skriva av mig. När Alli kom med idén att vi skulle starta en blogg var det väl främst för att dela med mig av det jag gör med hästarna och allt kring det. 
Favorit kusk och tränare? 
Kusk är Örjan Kihlström, Robert Bergh och tränare Åke Svanstedt, Stefan Melander. 
 
Om du skulle få chansen att sommarjobba i ett stort stall, vilket stall skulle du då valt?
Jag hade nog valt Åke Svanstedt eller Stig H Johansson!
 
Anna Om:
Vad är det bästa med hästar och travsporten?
Jag tycker det bästa med hästar är att de är så roliga och mysiga att ha och göra med. Alla hästar är på sitt sätt unika och det tycker jag är roligt. Sen att dom är så fantastiskt fina gör det inte sämre. Kan typ stirra mig blind på en häst för att dom är så fina. Det bästa med travsporten måste vara att man får tävla mot sig själv och andra. Gemenskapen och allt, liksom utan travet hade jag förmodligen inte träffat Anton! Sen gillar jag nog farten. Nu är det ju inte så hemskt mycket fart i ponnytrav egentligen men mer än ponnydressyr iaf om ni fattar;)
 
Vad fick dig att börja med trav? 
Pappa och farfar har alltid haft uppfödning och tävlingshästar så jag är väl uppvuxen i ett travstall. Sen när jag började på travskola och sånt så var jag fast och det ångrar jag inte. 
 
Vilken är den mest minnesvärda ponny/häst som du ägt/känt?
På sätt och vis är alla som jag ägt minnesvärda. Men det är väl speciellt tre stycken. Zputnik för att han lärde mig så mycket, Junior för att jag uppfostrade honom och körde in honom helt själv och han tog 6 segrar på en säsong, Ralle för att vi började från total botten och ingen trodde på oss men ändå så lyckades vi!  
 
Vad är din favoritmusik? Favorit låt? Artist/grupp? 
Svårt att svara på då jag typ byter men några som jag alltid kan lyssna på är nog John Mayer och Gavin DeGraw! 
Favoritras?
Älskar shettisar och russ. Sen tycker jag att kallblod kan vara riktigt fina och sen faschinerar Quarterhästar mig på något vis! 
 
Vad använder du för kamera?
Jag har en Canon Eos 1000D men tyvärr så använder jag den allt för sällan så det blir mest med min mobilkamera. Önskar att jag var en bättre fotograf än vad jag är.. Tanken när jag köpte systemkameran var väl att bli det men jag vet inte vad som hände!
 
Sofia Jacobsson Om:
hej hej! 
jag undrar om man måste fråga saker om hästar?? 
annars undrar jag om ni har något favorit fotbollslag? =D 
Självklart måste man inte det! Jag är ingen trogen fotbollsälskare men är det något jag ser så är det väl Barcelona:)

hur långa är era hästar i mankhöjd? :)
När Ralle mättes så var han bara drygt 119cm  men hovslagaren och Rebecca är säker på att han har vuxit mer men det tvivlar jag tyvärr på:(
 
Hannah Om:
Hur brukar ni lägga upp träningen av era hästar?
Den här frågan går att göra ett långt svar på men jag försöker göra den kort. Till en början så börjar vi vinterträningen ungefär i mitten på januari och de får vintervila efter sista starten på hösten som brukar vara i slutet av september/ början på oktober. När vi börjar så börjar vi alltid lugnt och sen trappar vi upp tempot och längden på träningen. Nu har vi mest kört kondition hitills i år då vi kört barfota men idag får de skor så då kommer vi kunna börja köra fortare och lägga in lite backträning också. Det är väl liksom grunden. Önskar att vi hade mer koll på när vi ska köra och sånt med i och med att Rebecca tränar så många gånger i veckan är det svårt..
 
Hur länge har ni tänkt fortsätta med ponnysar? 
Jag vet inte. Förra året var tänkt som ett sista år men så blev det inte och jag vet inte om det här blir det. Sista jag vill men ska man ha häst ska ju allt liksom fungera. Så vi får se, vill förstås inte sluta men samtidigt vill jag jobba, flytta och resa!
 
Har ni tänkt gå över på storhäst?
Inte då direkt jag slutar med ponnysar. Det blir i såna fall och jag och Anton skaffar storhästar senare och allt sånt är inte planerat ännu. Jag vill alltid hålla på med hästar men som sagt, så mycket som ska fungera:)
 
Sandra Om:
Har ni något speciellt minne med hästarna, något som betyder extra mycket?
Jag har några stycken. När jag for till Solvalla med Zputnik kommer jag aldrig glömma, inte heller när jag for till Finland och tävlade Junior som jag inte fick tävla i Sverige! Sen när jag tog en seger med Ralle i debuten. Sånt glömmer man aldrig!  
Vad har ni för mål med hästarna under 2013?
Redan svarat på:)
 
Hoppas ni är nöjda med svaren och om ni inte är det frågar mer! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0