Presentation av alla hästar genom åren

Fick en kommentar om att presentera hästar som vi haft så tänkte att jag gör det nu då!:)
 
Har ju inte hållt på så himla många år engentligen så har ju inte haft så många hästar men några har det ju blivit genom åren. Fick min första häst 2007 och tills nu har vi väl haft 6 st tror jag:) 
 
Storegårds Pimino J:r
Måntorps Lordi
Zputnik II
Pandoura
Revansch
Rackarungen
 
Storegårs Pimino J:r
 
Honom fick jag som min egna häst 2007. Pappa sa bara en dag att det snart skulle komma två shettishingstar. Då fick jag alltså junior, han var typ 1,5 år då kanske. Han har jag lärt mig otroligt mycket av, han var världens snällaste och tryggaste men samtidigt en typisk shettis som har lite rackartyg för sig. Minns en gång då de andra hästarna rymde ner till havet och han stod kvar snällt och undrade vad som hände haha. Jag körde in honom helt själv och fick honom precis som jag ville ha han. Eftersom jag vuxit ur shettis då så kvalade Rebecca honom. Han kvalade på 3.24 om jag minns rätt och avslutade säsongen på 2.49 tror jag. På 11 starter hade då 6segrar 3 andraplatser och 2 tredjeplatser!
 
När den säsongen var slut så hade Rebecca också vuxit ur honom så då var det bara att sälja honom. Skulle mer än allt ha kvar honom men eftersom han hade så mycket kvar att ge så valde vi att sälja honom.Han bor nu hos Tilde Buhlér och jag tror inte att han kunde ha fått det bättre nu har han sänkt ytterligare flera sekunder plus att han även gått några montélopp! 
 

 
Månstorps Lordi
 
Ja, som jag sa fick vi ju två shettisar och Lordi var den andra och honom fick Rebecca. Han var otroligt snäll men ganska stissig om ni förstår vad jag menar. Han var väldigt bakrädd och fick panik när man satte på honom vagnen och kändes inte alls trygg. I varje fall så när han var 3 år så hade han hunnit bli 115cm hög och då såg vi ingen anledning till att ha kvar honom. Så vi sålde honom och nu är han i Finland och ser ut att ha det hur bra som helst! Han är hopphäst och sällskap till någon större. Vet inte hur många bilder jag kan skrapa ihop på honom men nån tror jag att ja har:)
 
Zputnik II
 

Zputnik kan jag berätta hur mycket som helst om men jag får försöka korta ner det. Honom fick jag också 2007 tror jag. Då var han 10 år. Han har lärt mig det mesta om tävling och gett mig mest körerfarenheter då han inte var den enklaste att köra. Han var alltid hur snäll som helst och jag tror aldrig han var dum med någon människa eller annan häst, Men när man körde honom med andra hästar var det bara att hålla i sig i början var jag inte van och skenade väl med honom en miljard gånger. När jag började lita på mig själv och han på mig så var han världens finaste och kunde springa med andra utan att det slog slint. Det var typ bara jag som ville och kunde köra honom. Han var verkligen härlig och jag saknar tiden med honom. Tyvärr blev han sjuk och då trappade vi ner med honom sen försökte jag sätta igång honom igen med det gick inte så vi tog bort honom. Grät floder men jag vet att han har det bättre nu! Han fick ett rekord på 2.08 men jag vet att om han fått en chans till hade han kunna gå fortare! 
 
 
Pandoura
 

Pandis fick vi tag på när en granne ringde och sa att hon var till utlåning för att få resultat och sedan bli avelssto. Hon hade inte visat särskilt mycket på banan innan men eftersom vi gillar utmaningar så lånade vi henne. Hon var 6 år då tror jag. Hon var jättefin och snäll men lite surt ibland som ston är haha. Hennes rekord slutade med 2.12. Hon var en riktig travmaskin och galopperade sällan och gjorde hon det ställde hon sig på en gång. Rebecca spelade allt mer fotboll och för henne kom hästar i andra hand så vi lämnade tillbaka henne vilket jag verkligen ångrar för hon kunde ha gått riktigt långt:) Idag står hon i Finland och har det bra:)  
 
 
Revansch
 
Ralle som han kallas lånade jag först av Emma Ottosson. Jag for dit och provkörde honom på försommaren och det var nog den drygaste häst jag träffat. Lat så in i helvette, förlåt men så var det verkligen. Lyssnade inte på något man gjorde och stod som en idiot i stallgången. For hem och kände nä, vad skulle det där kunna bli? Ingenting! Men tiden gick och jag kunde som inte släppa honom, han var ju så fin och hade sån fin stam så ja bestämde mig för att låna honom. De som träffat honom och visste hur han va tyckte säkert att jag var en idiot, men, eftersom jag gillar utmaningar så lånade jag honom iallafall! 
 
De tog väldigt lång tid innan jag fick upp hoppet om att ens få honom till start. Första gången klockade vi honom på långt över 3 min. Sen fick han nån trotsperiod då han ville ännu mindre och var jättejobbig men sen var det som att något lossnade och han började springa, han ville inte men han gick framåt iallafall;) Rebecca och Anton ville inte köra honom för att han var så lat och dryg hah:( Hur det än blev så kvalade han på 2.42 och nu har han ett rekord på 2.22. Förstår fortfarande inte hur det var möjligt men nu längtar jag bara till säsongen börjar så han får sänka ännu mer! Köpte honom även i höstas så nu är han min egen:)
 
 
 
Rackarungen II 
 

Rackarn är Rebeccas häst. En nu 8 årig hingst som hon fått kämpa med väldigt mycket. Han är supersupersnäll men har har någon typ av ADHD tror jag, förut kunde han inte stå stilla i stallgången en sekund, alltså jag skojar inte. Nu har det blivit mycket bättre. Han är fin att köra men har ett väldigt knepigt steg som är svårt att få någon ordning på. Vi har balanserad och fixat och trixat med utrustning och vi verkar ändå har hittat nått rätt för han har sänkt rekordet 2sekunder i år och innan hade han gått långt från rekordet. Det har han även gjort med oss flera gånger så han har sina up and downs men pricken över i:et var nog när Rebecca vann på solänget med honom. Glädjen var total och tror inte hon fattat än att det har hänt! Nu tränar Rackarn och Ralle tillsammans och målet för båda är att gå under 10! Rackarn har 2.12:)
 
Ja, blev ett långt inlägg men tycker jag ändå höll mig kort på alla hästar;) är det något mer ni undrar är det bara att fråga:)
 
/Frida

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Tror jag har en gammal bild på Zputnik om du vill ha!:)

Svar: ja gärna, du kan skicka till [email protected] !
Alexandra & Frida

2013-01-06 @ 23:12:03
URL: http://travhobby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0